Grafika przedstawiająca dziewczynkę bawiącą się klockami lego

Spektrum autyzmu to bardzo niejednolita pod każdym względem grupa zaburzeń.Wczesne postawienie diagnozy, podjęcie działań terapeutycznych i edukacyjnych, oraz zapewnienie opieki biomedycznej, w ogromnej liczbie przypadków pozwoli osobom z ASD zająć właściwe miejsce w społeczeństwie.

Jako charakterystyczne należy wskazać trzy podstawowe objawy zaburzeń:

  1. wzorców komunikacji społecznej, 
  2. budowania relacji z otoczeniem,
  3. wzorów aktywności i zainteresowań.

ADOS-2 stanowi obecnie najbardziej precyzyjne narzędzie diagnostyczne nazwane na świecie „złotym standardem” diagnozy autyzmu (w tym Zespołu Aspergera).

Metoda ta różni się od innych metod przede wszystkim jasną i przejrzystą formą diagnozy (według ściśle określonego scenariusza) oraz jednolitą formą oceny – każde zachowanie dziecka lub dorosłego oceniane jest w określonej skali, która opisuje nasilenie cech spektrum. ADOS-2 jest narzędziem wystandaryzowanym, co oznacza, że każdy diagnosta kieruje się tym samym scenariuszem i zestawem narzędzi – dzięki temu wynik badania jest obiektywny, jednolity, przy jednoczesnym zminimalizowaniu subiektywnych wrażeń i opinii osoby prowadzącej badanie. Jest wykorzystywana przez lekarzy – psychiatrów podejmujących ostateczną decyzję dotyczącą diagnozy. Raport badania ADOS-2 jest wiarygodną i rzetelną informacją na temat istniejących trudności doświadczanych przec dziecko, zwłaszcza w życiu społecznym. Diagnoza osób dorosłych pomaga zrozumieć przyczyny wielu trudności, często rosnących przez lata, jakich doświadczają osoby ze spektrum w życiu zawodowym i rodzinnym. Wiele dorosłych osób, z różnych przyczyn nie zostało zdiagnozowanych.

Terapia zawsze dobrana jest indywidualnie dla konkretnej osoby. Na początku terapii określa się mocne strony oraz obszary deficytowe, terapeuta tworzy plan terapii dostosowany do potrzeb dziecka. Terapia pomaga osobom z autyzmem coraz lepiej orientować się w świecie i wykorzystywać własny potencjał.

Kierunki oddziaływań terapeutycznych:

  • maksymalne usprawnianie, rozwijanie tych wszystkich funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej zaburzone,
  • optymalne korygowanie funkcji zaburzonych,
  • kompensowanie, wyrównywanie przez zastępowanie
  • dynamizowanie rozwoju

Praca z dziećmi w naszej placówce uwzględnia specyfikę zajęć indywidualnych. Preferowane obecnie nauczanie całościowe, sytuacyjne, zintegrowane, postrzeganie wielozmysłowe – pozwalają na łączenie różnorodnych metod, technik i sposobów postępowania rehabilitacyjnego z uczeniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, m.in:

  • MDS – Metoda Dobrego Startu
  • Metoda symultaniczno- sekwencyjna
  • Gimnastyka Mózgu P. Dennisona
  • Komunikacja Alternatywna AAC
  • Muzykoterapia
  • Arteterapia
  • Biblioterapia
  • Logopedia, Logorytmika
  • Integracja Sensoryczna

W Centrum Wspierania Rozwoju zintegrowaną terapię dzieci ze spektrum autyzmu prowadzi właścicielka Integraspi, osoba przygotowana do udzielania wieloaspektowej pomocy.