dziewczynka ze spektrum autyzmu na huśtawce

Integracja sensoryczna pomaga, gdy dziecko:

  • jest wrażliwe na dźwięki, światło, dotyk
  • ma obniżony próg bólu
  • jest nadpobudliwe, nadruchliwe, wykazuje słabą koncentrację uwagi
  • przejawia niechęć do jedzenia, kąpieli, mycia, czesania i obcinania włosów, obcinania paznokci,
  • jest mało aktywne na placu zabaw
  • boi się huśtania, kręcenia na karuzeli, cierpi na chorobę lokomocyjną
  • przejawia niechęć do jazdy na rowerze, łyżwach, wrotkach
  • ma problemy z utrzymaniem równowagi
  • jest apatyczne, nieśmiałe, często wycofuje się z kontaktów z rówieśnikami
  • wykazuje agresję wobec siebie lub wobec innych
  • ma problemy z nauką czytania, pisania
  • później zaczyna mówić
  • charakteryzuje osłabione lub wzmożone napięcie mięśniowe
  • nie potrafi wejść po schodach krokiem naprzemiennym 

Objawy te mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej, zaburzeniach zachodzącego w układzie nerwowym procesu organizacji wrażeń zmysłowych (słuchowych, wzrokowych, dotykowych, pochodzących z grawitacji i ruchu, smakowych, węchowych) docierających do dziecka. Dzięki poprawnie przebiegającemu procesowi integracji sensorycznej bodźce zmysłowe powinny być prawidłowo odbierane i interpretowane, co pozwala dziecku adekwatnie reagować do sytuacji. Większość zaburzeń można zminimalizować poprzez właściwie postawioną diagnozę i dobrze prowadzoną terapię. Najlepiej przez certyfikowanego terapeutę, absolwenta studiów podyplomowych na kierunku Integracja Sensoryczna.